Untuk apa folder Windows.old?

Anda mungkin menjumpainya di cakera keras anda, folder bernama Windows.old. Apabila anda membukanya, anda akan menemui semua jenis folder dan fail, yang mungkin membuatkan anda merasa seperti folder penting. Tetapi apakah sebenarnya folder ini, dan yang lebih penting, boleh dan bolehkah anda menghapusnya?

Tidak semua orang yang mempunyai Windows di PC mereka akan menemui folder ini. Ini adalah folder yang dibuat semasa anda mengemas kini Windows ke versi yang lebih baru (di mana kami bermaksud kemas kini utama, seperti dari Windows 8 hingga Windows 10). Microsoft ingin menawarkan pilihan kepada pengguna untuk kembali ke versi Windows sebelumnya, jika versi baru tidak sesuai dengan keinginan anda, atau, seperti yang terjadi tidak lama dahulu, ada masalah dengan versi Windows yang baru, menjadikan satu-satunya pilihan untuk menurunkan versi adalah. Oleh itu, semua fail dari pemasangan Windows sebelumnya disimpan dalam folder Windows.old, yang secara langsung menerangkan nama folder ini.

Bolehkah anda memadamkan Windows.old?

Apabila anda melihat folder ini pada cakera keras anda, anda juga akan melihat bahawa ukurannya cukup besar, dalam beberapa kes bahkan lebih dari 10 gigabait. Kami dapat membayangkan bahawa anda ingin melihat folder ini hilang dari cakera keras anda. Tetapi bolehkah anda menghapusnya tanpa masalah? Itu mungkin, tetapi sebenarnya tidak perlu, kerana Microsoft akan menghapus folder ini setelah sebulan jika semuanya berjalan lancar. Sekiranya itu tidak berlaku, anda tentu juga boleh menghapusnya secara manual. Namun, anda tidak melakukannya dengan mengkliknya dan menekan kekunci Delete, kerana folder tersebut dilindungi daripada penghapusan. Anda boleh mengubah kebenaran folder, tetapi lebih mudah untuk memulakan Pembersihan Cakera di Windows dan membuat pemeriksaan di sebelah pemasangan Windows Sebelumnya. Selepas anda menjalankan operasi ini, Windows.lama telah hilang. Ketahuilah bahawa ini bermaksud bahawa penurunan tidak lagi mudah dilakukan.