Apakah penyemak imbas terbaik untuk Windows 10?

Microsoft tidak melepaskan peluang untuk melabel Edge sebagai penyemak imbas terbaik untuk Windows 10. Ia akan menjadi yang terpantas, paling selamat, paling cekap tenaga dan banyak lagi. Tetapi statistik penggunaan melukis gambar penyemak imbas yang sama sekali tidak berjaya. Itu gila. Kerana jika ia benar-benar penyemak imbas terbaik untuk Windows 10, mengapa Edge tidak digunakan lebih banyak lagi? Hanya ada satu perkara yang perlu dilakukan: menguji sama ada Edge benar-benar lebih baik daripada pesaingnya: Chrome, Firefox, Internet Explorer dan Opera.

Pemilihan penyemak imbas penting kerana beberapa sebab. Sebagai permulaan, sekarang ini bergantung pada pilihan telefon pintar. Mereka yang memilih Android menggunakan akaun Google untuk menyegerakkan perkara dari Android. Itu memotivasi anda untuk memilih Google Chrome dengan segera, kerana ini membolehkan anda menyegerakkan kegemaran anda, misalnya. Mungkin bahagian pasaran telefon Windows yang rendah juga berperanan dalam populariti Edge yang sederhana. Di peringkat global, 64 peratus pengunjung web menggunakan Chrome, Safari (Apple) berada di tempat kedua dengan 13.6 peratus, Internet Explorer dan Edge berkongsi tempat ketiga dengan gabungan 8 peratus.

Keselamatan

Selain kemudahan, keselamatan juga berperanan secara semula jadi. Syarikat keselamatan Symantec menyatakan bahawa penyemak imbas itu bahkan merupakan barisan pertahanan pertama terhadap serangan siber. Pada tahun 2016, pengawal keselamatan melihat 229,000 serangan setiap hari berasal dari laman web. Penyerang menggunakan apa yang disebut kelemahan hari sifar dari pelbagai penyemak imbas untuk menghantar malware secara langsung seperti ransomware bersama dengan kandungan yang diminta. Symantec menyaksikan penurunan jumlah kelemahan yang diumumkan secara terbuka di Internet Explorer (IE) pada tahun 2016. Tidak mengejutkan, kerana tidak ada versi baru IE yang dirilis pada tahun itu dan penggunaan IE juga menurun jauh, menurut Symantec - yang mendukung Edge. Ini menawarkan kelebihan, kerana Edge memanfaatkan arsitektur keselamatan Windows 10 yang lebih baik.

Itu nampaknya berita baik untuk Microsoft. Ia menawarkan Edge sebagai penyemak imbas paling cekap tenaga, terpantas dan - di atas semua - paling selamat. Malangnya, latihan menjadi lebih tidak teratur. Semasa pertandingan penggodam Pwn2Own tahunan, Edge keluar dari pertempuran sebagai penyemak imbas paling tidak selamat. Pertandingan penggodaman ini diadakan semasa persidangan keselamatan CanSecWest dan pasukan memenangi hadiah melebihi $ 100,000 kerana berjaya melakukan serangan. Edge digodam tidak kurang dari lima kali. Dari mesin maya, sistem sebenarnya diambil alih dan dengan bug lain, kawalan ke atas kernel Windows diperoleh dari Edge. Firefox digodam sekali semasa acara ini dan Safari tiga kali. Google Chrome melalui pertandingan ini tanpa cedera untuk tahun kedua berturut-turut.

Untuk menguji

Faktor ketiga yang sangat penting dengan penyemak imbas adalah kepantasan. Untuk mendapatkan lebih banyak pandangan mengenai perkara ini, kami telah mengeluarkan sejumlah tanda aras pada penyemak imbas. Semua penanda aras dijalankan pada komputer riba standard (yang sama) dengan pemproses Intel Core i3. Lihat kotak 'Penanda Aras yang digunakan' untuk keterangan. Pelbagai penanda aras dijalankan satu demi satu. Sepanjang ujian, kami memantau bateri dengan BatteryInfoView. Ini memberi kita gambaran tentang penggunaan penyemak imbas yang berbeza dalam keadaan yang sama.

Untuk ujian kami, kami memilih 'the three three': Chrome, Firefox dan Edge. Untuk mendapatkan gambaran lengkap penyemak imbas, senarai calon ini telah dilengkapi dengan Internet Explorer dan Opera. Internet Explorer, kami ingin mengetahui perbezaan antara Edge dan IE, dan Opera kerana pembangun penyemak imbas ini telah dapat mengejutkan kami dengan inovasi pintar pada masa lalu. Safari tidak termasuk dalam ujian kerana Apple tidak menawarkan versi penyemak imbas Windows baru selama beberapa tahun.

Tanda aras yang digunakan

Tanda aras berikut digunakan untuk pengukuran.

Ujian HTML5

Skor penanda aras ini menunjukkan seberapa baik penyemak imbas menyokong HTML5. Ujian ini tidak mendekati semua kemungkinan HTML5, tetapi cuba memasukkan sejumlah pilihan yang mewakili. Semakin tinggi skor, semakin banyak ciri yang disokong oleh pembangun.

Aliran jet

JetStream adalah penanda aras JavaScript yang menguji aplikasi web yang lebih maju. Ujian itu berulang tiga kali dan memberikan skor purata. Semakin tinggi, penyemak imbas semakin pantas.

Menanda aras JavaScript Cracking

Kraken adalah tanda aras yang dikembangkan oleh Mozilla yang menggunakan JavaScript untuk mengukur kelajuan penyemak imbas berdasarkan pelbagai aplikasi dan perpustakaan sebenar. Hasilnya diberikan dalam milisaat, skor yang lebih rendah bermaksud penyemak imbas lebih pantas.

Octane 2.0

Walaupun Octane 2.0 telah bersara pada bulan April tahun ini, kami masih memasukkan ujian dalam tinjauan kami. Octane merangkumi 17 beban kerja yang berbeza untuk menguji kekuatan penyemak imbas. Semakin tinggi skor akhir Octane, semakin baik penyemak imbas lulus ujian.

Penjaga keamanan

Penjaga keamanan kini telah berjaya secara rasmi, tetapi masih boleh digunakan untuk ujian kami. Ini mensimulasikan kepantasan video web, media sosial dan membeli-belah dalam talian, antara lain. Semakin tinggi skor Peacekeeper, semakin cepat penyemak imbasnya.

WebXPRT

WebXPRT berfungsi berdasarkan enam ujian berbeza yang menuntut banyak dari prestasi grafik penyemak imbas. Ini menghasilkan skor yang lebih tinggi semakin cepat penyemak imbas dijalankan.

Tanda Aras Javascript SunSpider

Penanda Aras Skrip Java SunSpider secara rasmi merupakan barang antik dan menjadi asas bagi Kraken, antara lain. Walau bagaimanapun, ujian berjalan begitu cepat sehingga kami tetap berjaya. Kami mendapat skor dalam milisaat. Lebih rendah lebih baik.