Cara: Memulihkan Fail Android yang Dihapus

Dengan peranti yang menjalankan Android, seperti telefon pintar atau tablet, anda boleh melakukan perkara yang tidak berkesudahan. Dari permainan hingga menjadualkan janji kerja, menghantar e-mel hingga merakam peringatan. Apabila peranti memainkan peranan besar dalam kehidupan kita, dan menyimpan begitu banyak maklumat untuk kita, tentu penting kita melindungi fail tersebut dengan betul. Malangnya, ada kalanya telefon anda rosak atau anda memadam fail secara tidak sengaja, jadi anda perlu memulihkan fail Android yang dipadamkan.

Periksa pelayan awan anda

Sekiranya anda menggunakan perkhidmatan awan, kemungkinan fail yang dipadam anda masih dapat dijumpai di sana. Dalam banyak kes, perkhidmatan ini secara automatik membuat kemas kini ke semua fail. Sekiranya anda telah menetapkan bahawa anda ingin menyandarkan fail anda secara manual, sekarang mungkin masa untuk menukar tetapan anda menjadi 'automatik'. Ini memastikan bahawa anda tidak akan kehilangan maklumat atau gambar berharga. Petua untuk memuat naik foto ke awan: pilih satu folder di telefon anda dari mana anda mahu foto-foto ini dimuat naik. Letakkan semua foto yang anda sukai dalam folder ini sehingga tidak ada foto WhatsApp yang tidak perlu diunggah ke layanan cloud anda.

Gunakan aplikasi

Anda juga dapat menggunakan aplikasi untuk mendapatkan kembali fail yang dihapus. Untuk foto yang dipadam, anda boleh menggunakan aplikasi Diskdigger. Aplikasi ini membolehkan anda melakukan imbasan asas untuk semua foto yang dihapus. Imbasan mengimbas memori anda dan mencari sisa fail dari foto yang dipadam. Sekarang anda boleh mencari fail foto yang ingin dipulihkan. Anda dapat memilih untuk memulihkan foto dengan tiga cara: muat naik ke awan, simpan ke peranti anda, atau muat naik ke pelayan FTP.

Tetapi anda juga boleh menggunakan aplikasi untuk membersihkan peranti anda. Imbasan menunjukkan berapa banyak data yang masih ada di telefon anda. Oleh itu, jika anda menemui fail yang sebenarnya tidak anda perlukan lagi, anda boleh menghapusnya dengan mudah dari Diskdigger.

Dari komputer anda

Anda juga dapat mencari fail yang dihapus pada peranti Android dari komputer anda. Terutama jika anda benar-benar mencari fail tertentu dan oleh itu bukan foto, ini lebih senang dan jelas. Untuk melakukan ini, muat turun program pemulihan seperti EaseUS Mobisaver. Program ini mengimbas seluruh peranti anda untuk data yang dihapuskan. Untuk melakukan ini, anda mesti menyambungkan peranti anda ke komputer terlebih dahulu. Ini hanya mungkin dilakukan dengan kabel USB. Kemudian mulakan program. Ini secara automatik akan mula mengimbas peranti anda.

Bergantung pada kapasiti penyimpanan peranti anda, proses ini mungkin memerlukan sedikit masa. Walau bagaimanapun, apabila imbasan selesai, anda boleh mencari senarai fail yang hilang.