Apa yang salah dengan EMUI Huawei?

Anda akan selalu membacanya dalam ulasan telefon pintar Huawei: ini adalah telefon pintar yang indah, selalunya dengan harga yang menarik. Tetapi dalam bidang perisian dan setiap kemas kini Huawei, sering terjadi kesalahan, kerana Android dengan EMUI Huawei tidak disesuaikan untuk yang lebih baik oleh orang Cina. Tetapi ada lebih banyak lagi.

Musim bunga lalu, siri Huawei P20, yang terdiri daripada Huawei P20, P20 Lite dan model teratas mutlak P20 Pro, muncul. Yang terakhir adalah peranti yang cantik, dengan layar yang indah, spesifikasi yang kuat dan kamera tiga di bahagian belakang yang dapat bersaing dengan kamera telefon pintar yang terbaik. Walaupun dengan perkakasan yang cantik, saya tidak dapat mengesyorkan peranti dengan sepenuh hati, kerana kulit Android lebih cenderung merosot daripada ke hadapan.

Emui

Siri P20 hadir dengan EMUI versi 8, nama kulit Android yang dipasang oleh Huawei pada telefon pintarnya. Oleh kerana Android adalah sumber terbuka, pengeluar boleh bermain dengan sistem operasi untuk membezakan diri mereka dengan pengeluar lain. Tetapi penggemar juga boleh bermain untuk meletakkan versi Android yang berbeza pada peranti mereka, yang disebut ROM. Contoh yang terkenal ialah LineageOS, Resurrection Remix OS dan Paranoid Android.

Huawei menyesuaikan Android dengan perincian kecil, tetapi biasanya tidak menjadi lebih baik. Bloatware itu boleh didapati dalam bentuk pengimbas virus dan aplikasi pengoptimuman yang tidak perlu, aplikasi iklan, permainan dan semua jenis perkhidmatan Huawei diharapkan, malangnya pengeluar lain juga sering melakukannya. EMUI Huawei, bagaimanapun, menonjol, kerana banyak kesalahan ejaan konyol, peraturan penyelewengan dan penampilan ketinggalan zaman yang sedikit terlalu jelas dari iOS Apple. Baik untuk bekerjasama, dan jika anda tidak menyukainya, pasang pelancar lain, seperti Nova Launcher: bagaimanapun, Android hanya menawarkan kebebasan kepada pengguna.

Banyak proses latar belakang terputus dalam EMUI, termasuk proses yang anda lebih suka jalankan

Risau

Di mana ia menjadi lebih membimbangkan adalah dengan EMUI Huawei memotong kaki kerusi kebebasan Android. Perkembangan yang membimbangkan ini dimulakan beberapa tahun yang lalu, ketika Huawei menyembunyikan pilihan untuk pelancar alternatif dalam tetapan dan memberi amaran kepada pengguna jika mereka benar-benar mengubah pelancar lalai.

Dengan kedatangan EMUI 8, yang boleh didapati di telefon pintar P20, Huawei telah banyak melabur dalam jangka hayat bateri. Itu juga cukup dioptimumkan, sehingga jangka hayat bateri yang lama baik. Tetapi ini juga berharga: banyak proses latar belakang terputus, termasuk proses yang lebih suka anda jalankan, seperti sambungan VPN aktif atau pengurus kata laluan. Dalam pilihan anda nampaknya dapat bermain-main dengan ini, tetapi dalam praktiknya aplikasi ini masih ditutup di latar belakang. Dasar penutupan yang ketat ini bahkan telah memastikan bahawa pembangun media player VLC yang terkenal tidak lagi menyediakan aplikasinya di Play Store untuk peranti Huawei.

Tiada kebebasan

Pengguna lanjutan, yang ingin melengkapkan peranti ini dengan ROM yang berbeza agar tidak mengalami kekurangan ini dan menikmati telefon pintar Huawei yang kuat, juga akan terputus. Huawei tidak lagi memberikan pilihan untuk membuka kunci peranti (yang mesti dilakukan sebelum memasang ROM). Kemas kini yang dikeluarkan oleh Huawei pada musim panas ini malah mengecewakan pembangun Magisk, sebuah program yang digunakan untuk membuka kunci dan membasmi telefon pintar Huawei. Pembangun ini tiba-tiba mendapati diri mereka menggunakan peranti yang tidak berfungsi selepas kemas kini.

Sokongan

Perkembangan yang membimbangkan ini berlaku dalam jangka masa yang tidak menyenangkan. Di beberapa negara, seperti AS, Inggeris dan bahkan Belanda, telefon pintar Huawei baru-baru ini dilarang kerana kebimbangan privasi di sekitar pengeluar China itu. Mereka yang mempunyai masalah ini tidak mempunyai pilihan lain selain menukar telefon pintar Huawei mereka dengan telefon pintar dari pengeluar lain.

Huawei juga mempunyai reputasi yang sangat biasa ketika menyokong Android dengan versi dan kemas kini keselamatan. Merampas kebebasan bagi pengguna untuk menguruskan Android sendiri dengan ROM yang dipasang, anda bergantung sepenuhnya pada sokongan Huawei itu sendiri. Yang selama ini meninggalkan sesuatu yang diinginkan.

Ketahui apa yang anda mahukan

Adakah telefon pintar Huawei tidak digalakkan? Sudah tentu tidak bagi mereka yang menghabiskan masa bateri yang sangat baik, kamera yang cantik, kualiti binaan, harga yang menarik dan perkakasan hebat yang sering dilengkapi dengan telefon pintar Huawei, dan yang kurang memberi nilai pada perisian. Namun, ketahuilah bahawa ada kekhawatiran besar di sekitar Huawei: Emui, dasar kemas kini dan masalah privasi pemerintah.

Masa Depan

Malangnya, nampaknya masalah dengan Emui semakin buruk daripada bertambah baik, terutama pada bulan-bulan musim panas 2018, laporan negatif mengenai Emui terkumpul. Namun terdapat bintik-bintik terang. Pada masa ini, Huawei sedang berusaha keras untuk Emui 9, yang akan muncul di telefon pintar Mate 20 baru pada bulan Oktober. Huawei mungkin dapat melicinkan lipatan. Google juga telah membina sesuatu yang baru dengan Android 8.0 Oreo: Treble. Ini memastikan bahawa kemas kini di masa depan dapat diluncurkan dengan lebih cepat dan lebih mudah, memberi Huawei setiap peluang untuk meningkatkan reputasinya sebagai dasar kemas kini. Program Android One Google juga mula mendapat populariti. Siapa tahu, Huawei boleh memilih untuk melepaskan beberapa telefon pintar dengan Android One di masa depan,untuk memanfaatkan telefon pintar yang lebih baik dan mengurangkan privasi dan mengemas kini kebimbangan pengguna.