Xiaomi Poco F2 Pro - Lebih kurang

Kemungkinan adalah nama Poco tidak akan membunyikan loceng. Ini adalah sub-jenama Xiaomi Cina yang tidak diketahui. Poco F2 Pro adalah telefon pintar dengan spesifikasi teratas, dengan harga yang kompetitif. Masih ada beberapa peringatan.

Xiaomi Poco F2 Pro

Harga dari € 549, -

Warna Kelabu

OS Android 10 (MIUI 11)

Skrin berukuran 6.7 inci (2400 x 1080)

Pemproses 2.8 Ghz octacore (Snapdragon 865)

RAM 6 atau 8GB

Storan 128 atau 256GB

Bateri 4,700 mAh

Kamera 64, 13, 5 megapiksel (belakang), 20 megapiksel (depan)

Kesambungan 4G (LTE), Bluetooth 5.0, WiFi, GPS, NFC

Saiz 16.3 x 7.5 x 0.9 cm

Berat 219 gram

Dualsim lain , port inframerah, bicu 3.5mm, kamera pop timbul

Laman web www.poco.net

8.5 Skor 85

  • Kelebihan
  • Nisbah harga dan kualiti
  • Hayat bateri
  • Skrin
  • Reka bentuk
  • Spesifikasi hebat
  • Negatif
  • Penipuan 5G
  • MIUI

Telefon pintar pertama dari Poco adalah Pocophone F1 dari 2018, yang merupakan peruncit belanjawan sebenar pada masa itu dengan harga sekitar 350 euro. Sebenarnya, satu-satunya konsesi yang harus anda buat adalah dari segi kualiti binaan, kamera dan kulit Android. Ketersediaan juga menjadi masalah. Generasi kedua ini telah melonjak dari segi harga: sekitar 550 euro. Kerana Xiaomi kini secara rasmi menjual perkakasannya di Belanda, Poco F2 Pro untungnya banyak tersedia.

Apabila anda menggunakan spesifikasi dan menggunakan peranti, anda tidak boleh melakukan apa-apa selain merasa sangat terkesan dengan apa yang anda dapat dengan harga ini. Pertama sekali, penampilan: telefon pintar kelihatannya dua kali lebih mahal, dengan kualiti binaan yang kukuh dan reka bentuk yang cantik. Warna model kami yang akan diuji juga menarik bagi saya, semacam kelabu logam. Poco F2 Pro terbuat dari kaca dan mempunyai tepi logam di sekelilingnya. Telefon pintar agak berat dan tidak mempunyai perakuan tahan air. Oleh itu, kerosakan air tidak dilindungi oleh jaminan, walaupun Xiaomi telah menggunakan beberapa getah dan gam secara dalaman untuk mengelakkan air keluar.

Skrin penuh (layak)

Skrin juga menarik perhatian - dalam arti kiasan. Poco F2 adalah peranti besar, di mana seluruh bahagian depan (kecuali untuk beberapa tepi skrin tipis) terdiri daripada skrin 6,7 inci, dengan nisbah skrin yang cukup panjang 20 hingga 9. Tidak ada takik layar atau lubang kamera, kamera depan meluncur keluar bahagian kiri atas peranti. Kamera pop timbul agak jarang berlaku hari ini, dan walaupun pada awalnya saya selalu ragu-ragu mengenai ketahanan kamera ini, ia masih merupakan ciri yang bagus. Aplikasi tidak dapat mendekati kamera depan anda tanpa disedari, yang melegakan. Mekanik kamera pop-up ini juga terasa kukuh dan kukuh.

Skrin amoled tidak mempunyai kadar atau resolusi penyegaran yang lebih tinggi dan dengan itu menyimpannya masing-masing pada 60 hertz dan 1080P. Secara peribadi, saya tidak terlepas apa-apa tentang itu, terutamanya kerana kualiti paparan skrin sangat tinggi. Skrin terang dan warnanya dikalibrasi dengan baik. Tetapi mereka yang menghargai gambar telefon pintar yang lebih halus dengan skrin dengan kadar penyegaran yang lebih tinggi, mungkin lebih baik menggunakan telefon pintar dari OnePlus.

Pengimbas cap jari diproses di belakang skrin. Malangnya, pengimbas ini tidak mengenali ibu jari saya lebih kerap daripada yang dilakukannya. Itu sangat mengecewakan, kerana, seperti kebanyakan pengimbas cap jari di belakang layar, seperti langkah mundur dari pengimbas cap jari fizikal di belakang atau sisi telefon pintar, misalnya.

Jangan terpedaya dengan ikon 5G pada peranti dan kotak.

Kuat

Spesifikasi juga memberikan kesan yang mendalam. Telefon pintar mempunyai chipset Snapdragon yang paling kuat. Poco F2 hadir dalam versi dengan storan 128GB dan RAM 6GB dan satu dengan 256 dan 8GB. Varian dengan lebih banyak memori kerja dan penyimpanan lebih kurang 50 euro lebih mahal. Pastikan untuk memeriksa berapa banyak simpanan yang anda perlukan, kerana anda tidak dapat mengembangkannya dengan kad memori.

Chipset di Poco F2 Pro secara rasmi menyokong 5G. Namun, jika anda berada di pasaran untuk telefon pintar yang menggunakan teknologi rangkaian baru ini, lebih baik mengabaikan telefon pintar ini. Musim panas ini, rangkaian 5G pertama akan dihidupkan pada lebar jalur 700 mHz. Jalur itu tidak disokong, hanya band 3.5 Ghz, yang tidak akan digunakan oleh rangkaian 5G Belanda pada tahun-tahun mendatang. Oleh itu, jangan terpedaya dengan ikon 5G pada peranti atau kotak.

Konsesi dan tambahan

Oleh itu, terdapat beberapa perkara yang hilang pada Poco F2 Pro, seperti sokongan 5G yang disebutkan di atas, skrin dengan kadar penyegaran yang tinggi dan ketahanan air. Pengecasan tanpa wayar juga bukan pilihan. Tetapi ini sebenarnya baik untuk digunakan, memandangkan harga telefon pintar. Tambahan lagi, anda sebenarnya tidak perlu membuat konsesi dengan telefon pintar ini. Terdapat port fon kepala dan bahkan lampu inframerah sehingga anda dapat menggunakan telefon pintar sebagai alat kawalan jauh. Ia juga bagus kerana terdapat bateri yang agak besar (4.700 mAh), yang boleh anda isi dengan cepat dengan pengecas 33 watt. Bateri penuh memastikan bahawa anda dapat bertahan selama satu atau dua hari, walaupun ini tentu bergantung pada penggunaan anda.

Kamera

Kamera serba boleh diletakkan di bahagian belakang peranti. Ini digabungkan dengan indah di pulau kamera bulat. Di sini anda melihat empat lensa. Lensa utama adalah sensor 64 megapiksel (Sony IMX686). Selain itu, Poco F2 Pro mempunyai lensa sudut lebar 13 megapiksel dan lensa zoom 5 megapiksel. Lensa keempat adalah sensor kedalaman, yang digunakan untuk menangkap kedalaman medan, misalnya untuk mod potret. Dalam praktiknya, ini bererti bahawa lensa sudut lebar, anda 'zoom' 0.6x, dan lensa zoom hingga 2x.

Lensa zoom sangat sesuai untuk foto makro. Tetapi kualiti lensa ini jauh lebih rendah daripada kamera utama dan sudut lebar. Gunakan ini terutamanya jika anda ingin memotret objek terperinci, seperti bunga, dari jarak dekat. Oleh itu, lebih baik tidak menggunakannya sebagai lensa zoom, jika anda dapat mengambil langkah mundur, anda lebih baik menggunakan kamera utama.

Lensa utama dan sudut lebar tidak terlalu berbeza dalam kualiti foto. Anda hanya dapat melihat perbezaannya ketika anda mengambil gambar dalam keadaan pencahayaan yang sukar. Fikirkan cahaya rendah, banyak lampu latar atau persekitaran luar yang sangat mendung. Dalam kes sebegini, yang terbaik adalah mengembalikan lensa primer, yang dapat mengatasinya dengan lebih baik. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan dengan topper kamera seperti peranti teratas Samsung atau iPhone yang lebih mahal. Dari segi penangkapan warna, perincian dan kedalaman lapangan, peranti ini berada di depan. Apabila cahaya yang tersedia sangat sedikit, sayangnya anda dapat menangkap sedikit dengan kamera Poco F2 Pro. Mod malam juga tidak menenangkan.

Dari kiri ke kanan: lensa telefoto, lensa primer dan lensa sudut lebar. Jangan lupa (seperti saya) untuk mematikan tanda air pelik dalam tetapan kamera.

MIUI 11

Anda mungkin tertanya-tanya mengapa telefon pintar yang banyak ditawarkan masih boleh jauh lebih murah daripada persaingan. Apabila anda menghidupkan Poco F2 Pro, anda menyedari bahawa Xiaomi memanfaatkan sumber pendapatan lain dalam bentuk iklan di Androidskin MIUI-nya. Oleh itu, jangan lupa hapus centang iklan yang diperibadikan semasa konfigurasi awal.

Tambahan pula, MIUI membawa anda dengan cara yang salah jauh dari asas Android 10. Warna, ikon dan suara kebudak-budakan ada di mana-mana. Anda juga mendapat banyak bloatware untuk anda, yang juga mengandungi iklan. RAM Jet dan antivirus bawaan, khususnya, sangat tidak perlu - dan menyamar sebagai aplikasi sistem sehingga tidak kekal. Sistem ini juga cukup ketat dalam proses pemotongan latar belakang, yang kadangkala menjadikan aplikasi tidak stabil.

Oleh itu, sangat disarankan untuk membuang banyak aplikasi yang telah dipasang sebelumnya dan memasang pelancar yang berasingan seperti Nova Launcher.

MIUI penuh dengan iklan dan bloatware.

Alternatif untuk Poco F2 Pro

Poco F2 Pro banyak mengingatkan saya pada Xiaomi Mi 9T Pro dari tahun lalu, tetapi ditingkatkan dengan spesifikasi, skrin dan harga yang sedikit lebih baik. 9T Pro masih ada dan alternatif (lebih murah) yang hebat. Sekiranya kita bercakap mengenai peranti lama yang harganya sama pada masa penulisan: Galaxy S10 + (kamera dan perisian yang lebih baik) dan OnePlus 7T (perisian yang lebih baik) juga merupakan alternatif yang sangat baik.

Kekurangan terbesar Poco F2 Pro adalah perisian. Sekiranya ini juga penting bagi anda, maka iPhone SE (2020) patut dipertimbangkan, atau anda mungkin mahu menunggu sedikit lebih lama untuk Pixel 4A dari Google.

Kesimpulan: Beli Poco F2 Pro?

Poco F2 Pro adalah salah satu tawaran telefon pintar terbaik yang anda dapat sekarang. Anda mendapat spesifikasi teratas, peranti yang sangat mewah dengan kamera pop-up, kamera serba boleh, skrin cantik dan hayat bateri yang sangat baik. Namun ada tangkapan yang harus anda pertimbangkan. Pertama sekali, Androidskin MIUI, termasuk bloatware adalah tamparan di wajah. Cap 5G pada peranti ini juga mengelirukan.