Apa itu TikTok dan adakah ia berbahaya?

TikTok kini menjadi fenomena terkenal, terutama di kalangan orang muda. Aplikasi ini menawarkan kemungkinan untuk membuat video pendek 3 hingga 15 saat, di mana anda menunjukkan sesuatu yang lucu atau pintar. Kami menyelami sensasi ini dengan lebih mendalam.

TikTok sering dibandingkan dengan Vine, tetapi ia sebenarnya pengganti Musical.ly. Ini adalah aplikasi streaming dan perkongsian video yang membolehkan anda berkongsi video dengan dunia secepat 15 saat. Ia mempunyai lebih dari 100 juta pengguna, beberapa di antaranya telah menjadi sangat terkenal. Walau bagaimanapun, selebriti itu sering beralih ke media sosial lain, menyebabkan Musical.ly kehilangan bintang di YouTube, misalnya.

Ia adalah Musical.ly

Pada bulan Ogos 2018, Musical.ly diambil alih oleh Chinese ByteDance, yang memindahkan semua akaun ke TikTok baru. TikTok sebenarnya tidak melakukan yang lain daripada Musical.ly. Anda membuat video selama 15 saat dan sangat popular: kini mempunyai lebih daripada 300 juta pengguna yang aktif setiap bulan, walaupun terdapat juga perbincangan mengenai lebih dari 500 juta pengguna aktif bulanan. Perbezaan terbesar dengan Musical.ly ialah TikTok bukan hanya mengenai muzik.

Ini adalah platform yang sangat kreatif, yang terutama menunjukkan kepada anda sesuatu yang istimewa, lucu atau pintar dalam beberapa saat. Itu boleh menjadi semacam sandiwara di antara dua kekasih, tetapi juga video seorang wanita yang dapat melakukan hula gelung dengan 100 gelung pada masa yang sama. Begitu juga video muzik pendek yang disebutkan di atas di mana pengguna bermain dan menari.

Sudah tentu bukan fakta bahawa anda boleh membuat video selama 15 saat, kerana itu juga mungkin dilakukan dengan kamera telefon anda. Intinya adalah bahawa aplikasi ini menawarkan kepada anda semua alat untuk membuatnya sesenang mungkin: ia mengandungi beribu-ribu muzik dan anda boleh (seperti di Snapchat) menambahkan penapis sejuk di atasnya. Dan itu menarik kumpulan sasaran yang sangat muda.

Aspek sosial

Itu semua terdengar sangat mesra dan tidak berbahaya, tetapi ia tidak berhenti di situ. Apa yang menjadikan TikTok begitu popular adalah aspek sosial. Anda tidak semestinya membuat video dalam aplikasi yang kemudian anda harus kongsikan di media sosial lain: anda seharusnya tetap berada dalam aplikasi TikTok. Anda boleh membalas video lain di sana dengan, misalnya, video reaksi.

Ketika TikTok baru mula berlepas, privasi dan keselamatan platform itu buruk. Pada mulanya, anda hanya dapat menjadikan video anda benar-benar peribadi (supaya anda dapat menontonnya sendiri), atau menjadikannya umum untuk semua orang. Namun, pada bulan Julai 2018, TikTok membuat beberapa perubahan, dengan cara peribadi bahawa hanya pengikut yang anda setujui dapat melihat video tersebut. Pengurusan untuk ibu bapa juga telah ditambahkan dan pengaturan privasi telah diperluas sehubungan dengan pengiriman pesan pribadi.

Tetapan privasi

Oleh itu, TikTok menambahkan beberapa tetapan privasi beberapa tahun yang lalu, tetapi secara lalai video anda dikongsi dengan semua orang dan profil anda menjadi umum. Oleh itu, anda perlu menyelami sendiri tetapan untuk mengubahnya. Untuk melakukan ini, pergi ke Privasi dalam tetapan aplikasi dan hidupkan hanya rakan yang dapat menghubungi saya secara langsung . Aktifkan juga menyembunyikan data lokasi dan akaun peribadi , agar privasi anda lebih terjamin.

Walaupun TikTok berumur 12 tahun ke atas di beberapa negara dan diberi nilai 16 tahun ke atas di negara lain, kanak-kanak yang lebih muda tidak akan dihentikan penggunaan aplikasi tersebut. TikTok telah mengatakan bahawa akaun orang-orang di bawah usia itu akan dihapuskan, tetapi tentunya sukar untuk disahkan. Namun, App Store menunjukkan bahawa aplikasi itu mungkin mengandungi kandungan seksual dan ketelanjangan yang ringan, misalnya kerana cabaran di mana gadis-gadis muda harus menanggalkan pakaian mereka.

Walaupun kebanyakan pengguna menyiarkan kandungan yang menyeronokkan dan tidak berbahaya di platform, pasti ada bahaya bagi anak kecil. Sebagai tambahan kepada masalah bahawa anak-anak kecil sering tidak dapat menilai akibat video mereka dengan betul dan ini menunjukkan di mana kanak-kanak tinggal atau pergi ke sekolah, beberapa keadaan telah dilaporkan di mana pedofil telah mengembara di TikTok. Di samping itu, banyak orang muda meniru perkara yang mereka lihat dalam klip video dan kadang-kadang boleh menjadi sangat seksi. Oleh itu, India malah melarang TikTok.

Anda sepatutnya berada dalam aplikasi Tiktok

Tidak sesuai untuk kanak-kanak kecil

TikTok tidak sesuai untuk kanak-kanak kecil. Bukan tanpa alasan bahawa ia mempunyai cadangan umur 12 tahun ke atas. Walaupun begitu, pada dasarnya tidak lebih berbahaya daripada, misalnya, Instagram atau Snapchat: video dapat dimuat di sana dengan kandungan yang terlalu eksplisit dan mungkin untuk bertindak balas antara satu sama lain. Nasihat terbaik untuk ibu bapa kanak-kanak yang ingin menggunakan TikTok pula adalah membiarkannya atau tidak, atau terus menjaga tetapan privasi. Anda juga boleh berkawan dengan anak anda di platform untuk melihat apa yang disiarkan. Bagaimanapun, seperti penggunaan internet secara umum, penting untuk terus membincangkannya.

Begitulah TikTok menjadi begitu besar

Walaupun TikTok besar di seluruh dunia, ia juga mempunyai banyak pertandingan dan cabaran tempatan, yang menarik bagi orang untuk menunjukkan kepada seluruh dunia dari mana asalnya. Aplikasi ini juga ingin menarik minat pengguna secara lebih peribadi dengan memberi mereka cadangan berdasarkan penggunaan TikTok mereka. Itu menjadikan TikTok popular dan disukai, yang juga membuat selebriti terlibat. Sebagai contoh, tuan rumah rancangan bual bicara Amerika, Jimmy Fallon, menjalin kerjasama dengan aplikasi tersebut, yang menuliskan pelbagai cabaran. Sebagai contoh, #TumbleweedChallenge adalah idenya: orang harus berpura-pura bahawa mereka berguling seperti roller steppen. Kedengarannya gila, tetapi mempunyai lebih daripada 10 juta respons dalam seminggu.